15 سپتامبر 2022- بر اساس یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز با ترکیب تمام شواهد موجود، که در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه ی دیابت (EASD) امسال در استکهلم، سوئد (19-23 سپتامبر) ارائه شد، خوردن یک رژیم غذایی سرشار از غلات کامل، فیبر، ماهی و اسیدهای چرب غیراشباع n-3 یا PUFAs، ممکن است خطر مرگ به هر علتی را در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2، کاهش دهد.

دکتر جانت باربارسکو، نویسنده ی این مقاله از مرکز دیابت آلمان در دوسلدورف، گفت: دستورالعمل‌های غذایی و توصیه‌های زیادی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد، اما بیشتر آنها مبتنی بر شواهد نیستند یا از مطالعات بر روی جمعیت عمومی مشتق شده‌اند. ارزیابی دقیق ما از بهترین شواهد موجود در حال حاضر با اطمینان معقول نشان می دهد که خوردن یک رژیم غذایی غنی از غلات کامل، فیبر، ماهی و PUFA و همچنین مصرف بیشتر سبزیجات و پروتئین های گیاهی ممکن است به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند تا عمر طولانی تری داشته باشند.

با این حال، محققان تاکید کردند که شواهد محدودی در مورد سایر عوامل رژیم غذایی، از جمله الگوهای رژیم غذایی، مواد غذایی مانند لبنیات، گوشت و چای، و ریزمغذی هایی مانند کافئین و ویتامین D، وجود دارد که بر نیاز به مطالعات قوی تر و جامع تر برای درک بهتر تاثیر عوامل مختلف رژیم غذایی بر پیشرفت دیابت نوع 2، تاکید می کند.

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر مستعد بیماری های گردش خون، زوال عقل، سرطان و شکستگی استخوان هستند، و علیرغم افزایش تعداد داروهای مؤثر، همچنان اصلاح شیوه زندگی - مانند ورزش و رژیم غذایی - سنگ بنای درمان این بیماری است.

با این حال، اطلاعات کمی در مورد رژیم غذایی و پیشگیری از بیماری و مرگ در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد. چندین مطالعه ارتباط بین عوامل غذایی خاص مانند رژیم مدیترانه ای یا مصرف سبزیجات را بر مرگ و میر ناشی از همه علل دردیابت نوع 2ارزیابی کرده اند، اما ارتباط با عوامل مختلف رژیم غذایی به طور جامع خلاصه نشده است.

برای یافتن اطلاعات بیشتر، محققان آلمانی یک بررسی سیستماتیک از 107 مطالعه ی مشاهده‌ای آینده‌نگر انجام دادند که هر عامل غذایی مانند الگوهای غذایی، غذاها و گروه‌های غذایی، درشت مغذی‌ها (کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، پروتئین) و ریزمغذی‌ها (مواد معدنی و ویتامین‌ها)، ترکیبات ثانویه گیاهی به عنوان مثال، پلی فنول ها، و مکمل ها ( مانند ویتامینE، منیزیم) را با خطر مرگ به همه دلایل در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2( 18 ساله یا بالاتر) تا ژوئن 2022 بررسی کرده بودند.

به طور کلی، 72 مطالعه در 45 متاآنالیز وارد شدند که شامل مقایسه اثرات مصرف زیاد در مقابل کم و برای ارزیابی رابطه دوز-پاسخ بین فاکتورهای رژیم غذایی و مرگ به هر علتی، طی میانگین 10 سال، بود. تعداد شرکت کنندگانی که در متاآنالیزها شرکت کردند از 1073 تا 84816 متغیر بود. قطعیت شواهد برای تعیین اطمینان از یافته های متاآنالیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که شواهدی قطعی از ارتباط محافظتی بین مصرف غلات کامل، فیبر، ماهی، n-3 PUFA  و مرگ به هر علتی وجود دارد. افزودن یک وعده (20 گرم در روز) غلات کامل از غذاهایی مانند نان قهوه ای و برنج یا غلات صبحانه با کاهش 16 درصدی این خطر همراه بود. هر وعده در هفته افزایش مصرف ماهی با 5 درصد کاهش خطر مرگ همراه بود.

به طور مشابه، دریافت 5 گرم فیبر رژیمی اضافه در روز (معادل یک گلابی متوسط یا دو تکه shredded wheat) و 0.1 گرم در روز افزایش مصرفn-3 PUFA ، با 14 و 13 درصد کاهش خطر مرگ به هر علت مرتبط بود. بدن به طور طبیعی اسیدهای چرب n-3 تولید نمی کند، بنابراین باید از منابع این چربی های خوب شامل ماهی، روغن نباتی، آجیل (به خصوص گردو)، دانه کتان و روغن بذر کتان و سبزیجات برگ دار، استفاده نمود.

شواهدی با درجه کمتری از اطمینان نیز نشان داد که خوردن مقادیر زیاد سبزیجات و پروتئین گیاهی ممکن است مفید باشد. افزایش روزانه 100 گرم سبزیجات و 10 گرم پروتئین های گیاهی مانند آجیل، توفو، لوبیا، عدس و نخود، به ترتیب با 12 درصد و 9 درصد کاهش خطر مرگ همراه بود.

اثرات مفید احتمالی این غذاها شامل ارتباط آنها با تغییرات مطلوب در فشار خون، کلسترول، سطح قند خون و اثرات ضد التهابی است که ممکن است به کاهش خطر بیماری‌های همراه مانند بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان کمک کند.

در مقابل، مصرف بیشتر تخم مرغ و کلسترول رژیم غذایی با افزایش خطر مرگ به هر علتی مرتبط بود – افزایش 10 گرم در روز در مصرف تخم مرغ (معادل دو تخم مرغ متوسط ​​در هفته) با 5 درصد خطر بیشتر مرگ مرتبط بود. در حالی که افزودن 300 میلی گرم کلسترول غذایی در روز به رژیم غذایی با افزایش 19 درصدی خطر مرگ همراه بود.

برای سایر عوامل غذایی، از جمله: الگوهای غذایی مانند رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیم غذایی کم کربوهیدرات با پروتئین بالا و غذاهایی از جمله آجیل، لبنیات، گوشت، شکر و شیرینی ها؛ درشت مغذی ها شامل کربوهیدرات ها و ریز مغذی ها مانند کافئین و ویتامینD ، هیچ ارتباطی یافت نشد و/یا شواهد بسیار نامشخص بود.

دکتر سابرینا شلزینگر از مرکز دیابت آلمان در دوسلدورف و مرکز تحقیقات دیابت آلمان (DZD) در مونیخ-نوهربرگ، گفت: برای ارائه ی شواهد قوی و جامع در مورد عوامل مختلف رژیم غذایی و پیشرفت دیابتبه تحقیقات بیشتری نیاز است. اما نتایج ما نشان می دهد که یک راه آسان و کم خطر برای بهبود نتایج افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، افزودن چند وعده غلات کامل، فیبر، ماهی، روغن های گیاهی و سبزیجات به رژیم غذایی هفتگی است.

نویسندگان خاطرنشان کردند که این مطالعه مشاهده ای است و بنابراین ثابت نمی کند که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که از رژیم غذایی غنی از غلات کامل، فیبر، ماهی و n-3 PUFAاستفاده می کنند، عمر طولانی تری خواهند داشت، بلکه تنها یک ارتباط را نشان می دهد. آنها همچنین خاطرنشان کردند که تعداد کم مطالعات در بسیاری از متاآنالیزها، ممکن است نتیجه گیریهایی را که می توان از این متاآنالیزها داشت، محدود کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-09-high-intake-grains-fiber-fish.html